Geen dwangarbeid uitkeringsgerechtigden!

1 april 2013

Geen dwangarbeid uitkeringsgerechtigden!

Chaingang protest door de binnenstad van Sneek

Op donderdag 4 april voert de SP afdeling Sudwest Fryslan actie tegen de tewerkstellingspraktijken als gevolg van de plannen rondom de participatiewet. Als protest loopt de SP met een chaingang door de binnenstad van Sneek. De geketende stoet wil op deze manier aandacht vragen voor de mensonwaardige gang van zaken rondom de uitwerking van de participatiewet. Ook zal de SP flyers uitdelen aan het winkelend publiek met daarop de tekst “Wanted: eerlijk werk voor eerlijk loon”. De actie start om 19.15u vanaf de Suupmarkt.

Mensen met een bijstandsuitkering worden via projecten zoals Pastiel door gemeenten aan werk ‘geholpen’. Mensen die aanspraak maken op de bijstand moeten 32 uur per week werken voor een bijstandsuitkering zonder daar het minimumloon en perspectief op een echte baan voor te ontvangen. Het werk bestaat vaak uit productiewerk voor klanten van de sociale werkplaats. Sociale werkplaats plaatsen worden verdrongen en werkgevers krijgen voor een habbekrats arbeidskrachten die de plek van vaste werknemers innemen. Aan de ene kant worden vaste werknemers ontslagen en aan de andere kant worden mensen ‘aangenomen’ die werken tegen de bijstandsuitkering. ”Dit is geen re-integratie maar degradatie van de arbeiderspositie van zowel vaste werknemers als ook de tewerkgestelden” aldus Fenna Feenstra, voorzitter SP Sudwest Fryslan. “Gemeente en bedrijven verdienen zo geld over de rug van de mensen met een zwakke arbeiderspositie”!

De SP is tegen tewerkstellingsprojecten met behoud van uitkering. Mensen zonder perspectief laten werken voor bijstandsuitkering is onacceptabel. Zij vindt dat eerlijk werk ook eerlijk beloond moet worden, met minstens het minimumloon.

De SP zal met de chaingang al zingend haar protest uiten. Zij pleit daarbij ook voor een beter alternatief. Mensen die geen werk kunnen vinden moeten scholing en praktijkervaring krijgen tegen een eerlijk koon. En mensen die niet op eigen kracht een reguliere baan krijgen zouden een publiek betaalde baan aangeboden moeten krijgen. Op deze manier participeert iedereen. Op een eerlijke manier.

SP.nl: Standpunt over reïntegratie